Skoda’s toonaangevende autofabrikant in Tsjechië en een dochteronderneming van Volkswagen-fabrikant van het ongeëvenaarde VW-motoronderdeel hebben onlangs aangekondigd dat het in oktober naar Australië zal terugkeren. Er kan aan worden herinnerd dat Skoda vroeger werd behandeld als een grote grap in de autowereld, maar met de gedisciplineerdheid die het krijgt van zijn Duitse moederbedrijf; Skoda heeft de Duitse knowhow, engineering en kwaliteitsnormen kunnen verkrijgen, waardoor het de autofabrikant is geworden die het nu is.

De voertuigen van Skoda worden na hun debuut op de Sydney Motor Show door Volkswagen Group Australia gedistribueerd. De line-up voor Australië zal bestaan ​​uit middelgrote Octavia sedan en wagon met voorwielaandrijving, plus de funky ogende vijfdeurs wagon annex mensenverhuizer genaamd de Roomster. Beide modellen zijn gebouwd in een moderne fabriek in Mlada Boleslav bij Praag.

De serie wordt aangevoerd door een krachtige 147 kW, 2-liter FSI turbocharged Octavia RS. Volkswagen is ook van plan om de VW Polo-maat Fabia volgend jaar toe te voegen aan het assortiment voertuigen dat in Australië wordt verkocht. De VW Polo-formaat Fabia werd eerder gepresenteerd op de Autosalon van Genève. En tegen 2009 zal Volkswagen een nieuwe generatie versie van zijn Superb-sedan met lange wielbasis lanceren.

Het belangrijkste verkoopargument van Skoda zijn de prijzen en deze zelfde strategie is wat de autofabrikant ook in Australië zal gebruiken. De prijzen van in Australië te verkopen Skoda-voertuigen zullen beginnen vanaf $ 16.000 voor de Fabia en tot het midden van $ 40.000 voor de Superb.

En hoewel Skoda-voertuigen worden gebouwd met VW-motoronderdelen en -componenten, is het nog steeds 5 tot 8 procent goedkoper dan zijn gelijkwaardige Volkswagen-modellen vanwege de goedkope productieprijs in Oost-Europa. Dit maakt de Skoda vooral aantrekkelijk voor prijsbewuste Australische kopers die Europese auto’s willen.

Het plan om Skoda in Australië te verkopen is vorig jaar ontwikkeld, maar de prijsstelling en lokale identiteitsproblemen hebben de plannen vertraagd. Maar nu alles definitief is geregeld, gaat de verhuizing eindelijk vooruit met zijn plannen.

Matthew Weisner Volkswagen Group Australia general manager, pers en public relations zijn benoemd tot hoofd van Skoda Australia en een deel van zijn verantwoordelijkheid is het opnieuw lanceren van het merk. De eerste Octavia en Roomster worden verkocht via 15 VW-dealers. Wiesner benadrukte ook dat de Skoda en VW zich zouden onderscheiden, zelfs met BMW, dat zijn mini-merken via aangesloten dealers verkoopt.